Videndeling
og organisering af læringsresurser i Folkeskolen
Opkvalificering
inden for it af lærerne i folkeskolen har frembragt en
stor mængde undervisningsforløb, hvor it integreres
i undervis-ningen. Derved ligger der rundt omkring på
lærernes pc'ere en kæmpe potentiel ressource, der
kan øge anvendelsen af it i under-visningen væsentligt.
Imidlertid bruges denne ressource ikke på tværs
af læreteams og skoler, hvorfor der slet ikke er opnået
den effekt, som investeringerne berettiger til. Dels fordi lærerne
ikke har tradition for at dele materiale, dels fordi der måske
er en tilbageholdenhed med at vise andre, hvad man har lavet
-men ikke mindst fordi der ikke er noget umiddelbar og simpel
adgang til at dele materiale med andre.
Behovet
for deling af materialer er blevet væsentlig større
efter at folkeskolens undervisningsmål over meget kort
tid har gennemgået en udvikling over "klare mål"
til de nye trinmål. Lærerne har brug for at få
orgaiseret deres materialer , så de kan få et overblik
over i hvilken udstrækning disse nye trinmål kan
nås.
For
at kunne dele viden, er det i nogen udstrækning nødvendigt
at de, der skal dele viden, har en fælles kode for det
materiale, der ønskes delt. Samtidig er det nødvendigt
at kunne klassificere materialerne, så de er nemme at
genfinde for andre, der ønsker at gennemføre uddannelsesforløb,
der både integrerer it og lever optil de nye trinmål.
Sammen
med @ventures, Kompetencecenter for e-læring, udvikles
en metode til klassificering af materialer og til registrering
og genfinding af materialer målrettet lærernes behov.
Samtidig implementeredes denne metode i en konkret videndelings-database
kaldet @venDoc.
|